Zon! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu Zon! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu

Zon!

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer mn 5e dag in Suriname en het bevalt mij hier eigenlijk wel. Zo'n weekje vakantie was ik wel aan toe. Lekker zonnen en niet teveel doen, behalve andere mensen jaloers maken! Het leven hier is wel echt heel erg wennen, mijn lichaam is nog niet zo aan deze hitte gewend. 'S ochtends heel vroeg wakker door de hitte, maar daar ga ik vast aan wennen.

Gisteren heb ik eerst een fiets geregeld, onze stage is namelijk 8 km van ons vandaan. De meeste Surinamers verklaren ons voor gek dat we deze afstand gingen fietsen. Het was meteen wel een hele investering, maargoed we zullen toch op stage aan moeten komen en een taxi iedere keer is ook niet goedkoop. De man van de fietsverhuur deed ook verschillende tours. Wij zagen dat er vrijdag een dolfijnentour was en hier wilden we wel heen! Gelukkig wist Lotte nog iets van de prijs af te praten, dus dat wordt vast heel leuk! (:

Het duurde even voordat we terug waren, want de fietsen waren op en moesten ergens gehaald worden. Het zou eerst een half uurtje duren, daarna nog vijf minuten en toen wisten we toch wat we van tevoren al dachten, het werd een Surinaams half uurtje. Een uur later waren we daar klaar en gingen we terug naar het appartement. We gingen met z'n allen naar Paramaribo Zoo. Bij de fietsverhuur hadden we al gehoord dat we met een Surinaamse blik deze dierentuin moesten bekijken, dit was ook zo bleek later. De dieren zaten allemaal in hokken en sommige zo klein dat ze alleen maar aan het ijsberen waren. Maar om te praten met de Surinaamse blik, er waren dieren die ik nooit zie. Daarnaast hadden we een hele schattige gids die met ons meeging! Al met al was het dus best een gezellig middagje!

Toen we terug waren bij het appartement vroegen we bij de receptie waar je lekker roti kon eten. Zij raadde iets aan om naar toe te gaan. Wij hadden ons allemaal leuk aangekleed, want we gingen natuurlijk uit eten. Nadat we er eindelijk waren bleek het een soort macdonalds te zijn, maar dan voor roti. Het was wel lekkere roti, maar de rest was wel een beetje een domper. We zijn daarna maar op tijd naar bed gegaan.

Vandaag was een spannende dag, want we moesten naar stage! De route was ongeveer uitgestippeld, we hadden een fiets en een afspraak, we zagen er netjes uit, dus je zou denken, die zijn er zo! Het tegendeel was waar. 1.5 uur na vertrek kwamen we lekker bezweet aan bij onze stageschool. Onderweg waren de mensen wel heel erg aardig, iedereen wilde ons de weg wijzen en we kregen meerdere malen te horen dat het wel heel erg ver weg was! Het links rijden hier is wel megawennen, daarnaast moet je ook gewoon altijd tussen de auto's midden op de weg fietsen. Ze toeteren overal om, dus je weet ook niet wat ze nu precies bedoelen.

Eenmaal aangekomen bij de stageschool was het even zoeken waar we heen moesten, maar ze waren al aan het wachten op ons. We werden daar wel heel hartelijk ontvangen en hebben in alle klassen een kijkje genomen. Het is wel heel anders dan in Nederland, maar ik had ook niet anders verwacht. Maandag gaan we beginnen en dan krijgen we ook te horen welke klas of klassen we krijgen.

Ik hoop snel meer verhalen te hebben!

Liefs Esther

• 19 Februari 2014 - 17:38

Henk:

Esther,
    zijn ze niet geschrokken van deze kudde hollandse dames? 7 ladies op 1 plank.oeiiiii
    Had verwacht dat jullie wel je OV kaart zouden gebruiken, maar fietsen is natuurlijk veel gezonder.
    Vergeet niet te weinig te drinken, alles wat je uitzweet weer bij drinken.
    Anders kom je superslank terug.
    Geniet van de vakantie, ik bedoel eigenlijk de stage.
    Henk slb