Colours, Happines, I LOVE SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu Colours, Happines, I LOVE SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu

Colours, Happines, I LOVE SU!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik wat van mij heb laten horen. De tijd hier vliegt ook zo voorbij, voor je het weet is de week weer voorbij. Ik ben de afgelopen tijd ook druk geweest met stage. Ik heb een aantal keer voor een andere klas moeten staan, het is alleen nog steeds wel een beetje wennen hoe er hier in Suriname les wordt gegeven. Ik heb mijn tussenbeoordeling wel ontvangen, mijn mentor was heel tevreden en kreeg zelfs een 9 van haar! (: Hier was ik wel even blij mee!

Vorige week dinsdag hadden we na het kickboksen zin om uit eten te gaan. Dat kickboksen is erg vermoeiend en meestal hebben we weinig zin om uitgebreid te koken. We gingen naar blauwgrond, want we hadden toch wel meerdere keren gehoord dat er veel tentjes waren. De vorige keer dat we daar waren hadden we er weinig van gemerkt, maar we gingen nog een keer. Ook deze keer konden we er niet veel vinden en we belandde weer bij dezelfde tent als de vorige keer. Waar de vorige keer Lotte vet lang moest wachten, was ik deze keer de Sjaak. Tegen de tijd dat iedereen zijn eten op had vroeg ik maar eens naar mijn eten, de ober keek niet heel vrolijk en ging ‘even’ kijken waar het bleef. Een half uur later kreeg ik ook mijn eten, ze waren het gewoon vergeten. Het was wel lekker gelukkig! Die donderdag kwam Henk aan in Suriname, we hadden nog een heerlijk maaltje voor hem bewaard en hij voelde zich meteen thuis.

Op vrijdag hadden we Holi Phagwa op stage, het laatste uur mochten de kinderen met poeder spelen. Het was erg leuk en wij als juffen werden natuurlijk helemaal onder gegooid met poeder, dit leverde een heel kleurrijk outfit op. Het was superleuk om een keertje mee te maken! (: Helaas gaat de poeder niet zo snel van je lichaam af, na het douchen had ik nog een mooie groene buik en een roze rug.

Het Holifeest, Holi-Phagwa of Phagwa, Phagawa, Phaguaa is een Hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Volgens de gregoriaanse kalender wordt het in het voorjaar gevierd en in de Hindoekalender op de dag na de volle maan van de maand Phaalguna. Naar deze maand is dit feest ook genoemd, Phagua/Phagwa. Op de dag van de volle maan vindt Holikadahan plaats. Bastantpanchami, Shivaratri, Holikadahan en Holi zijn hindoe-gedenkdagen in het hindoeïstische jaargetijde Basant.
Het Holifeest kenmerkt zich door dans, zang, versnaperingen en het strooien met gekleurd poeder, parfum (Goellaal) en ze sprenkelen gekleurd water (Abier).

’s Avonds gingen we uit eten met Henk, hij trakteerde! We hebben heerlijk gegeten bij Zus & zo! Om 23:00 stapte ik de taxi in om Dineke van het vliegveld te halen. Na wat strubbelingen kwam ze dan toch nog aan in Paramaribo! Helaas was er nog geen kamer voor haar en kwam ze een nacht bij mij ‘logeren’. Zaterdags rustig aan gedaan. Ben eindelijk een keer met Lotte en Dineke naar de Combémarkt geweest! Hier wilden we de hele tijd al heen, maar kwam er nooit van. Het stelde niet zo heel veel voor, gewoon een grote markt/ supermarkt.

Op zondag stonden we vroeg op, we wilden bij de vogeltjes gaan kijken. Op zondagmorgen komen veel mannen bij elkaar met hun vogeltje en houden ze zangwedstrijden op het onafhankelijkheidsplein. Je ziet hier die mannen ook vaak doordeweeks met hun vogeltje in hun kooi over straat lopen. Het ging alleen deze zondag niet door omdat er voorbereidingen werden getroffen voor Holi Phagwa. We zijn op de fiets vertrokken richting de waterkant, met een bootje zijn we naar de overkant gegaan. Hier zijn we verder gefietst naar Peperpot. Hier staat een oude koffieplantage. Eenmaal daar aangekomen bleek die plantage niet zoveel voor te stellen. Het natuurpark wat ernaast lag was wel erg mooi om te zien. Het was een regenachtige dag, maar toen we eenmaal thuis waren bleek iedereen verbrand te zijn. Ik ben nu ook heel fijn aan het vervellen..
Afgelopen maandag was dan eindelijk Phagwa. In Nederland had ik hier al over gehoord en na die vrijdag op stage had ik hier wel heel veel zin in. Gewapend met onze flesjes poeder in de zak vertrokken we richting de palmentuin. Onderweg werden we al door de eerste mensen bekogeld met poeder en in de palmentuin zelf barstte het poeder gooien los. Iedereen, oud/ jong, klein/ groot gooide elkaar onder met poeder. Het was heel schattig want af en toe kwamen er kleine kinderen op je afgerend heel stiekem met hun flesje poeder. Er hing een hele gezellige sfeer, er was muziek en er werd veel gedanst. Het weer was ook erg lekker, het zonnetje scheen volop! Aan het eind van de middag begon het feest op het onafhankelijkheidsplein. Hier ben ik nog heel even geweest, maar aangezien we al vanaf twee uur bezig waren en ik van top tot teen gekleurd was, waren Lotte en ik er wel een beetje op uit gekeken. Gelukkig heb ik nog dagen na kunnen genieten naar de kleurtjes die niet van mijn lichaam afwilde.

Afgelopen donderdag kwam Henk bij ons op stagebezoek. Ik was best wel een beetje zenuwachtig, want in Suriname is toch alles wel een beetje anders dan in Nederland. Gelukkig was Henk erg tevreden en kreeg positieve feedback van hem! Die middag ging Henk weer naar huis en we hebben met z’n allen een mooi uitzwaaicomité gevormd. Toen we daarna thuiskwamen had Rachel (van de receptie) heerlijk voor ons gekookt. We hadden kousenband met rijst en kip!

Vandaag ben ik met Dineke Paramaribo in geweest en leuke dingetjes gekocht (: Morgen ben ik een dagje alleen. De meiden zijn op trip! Volgend weekend ga ik naar Nickirie en bigi pan, hier heb ik heel veel zin in! (:

Voor nu was dit het wel weer even! Ik mis Nederland totaal niet, met uitzondering van sommige mensen natuurlijk, de tijd vliegt hier voorbij!

Liefs Esther

  • 23 Maart 2014 - 08:59

    Els Van Der Most.:

    Esther,

    Gaaf! Goed verslag en geniet!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Esther

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 5113

Voorgaande reizen:

08 Februari 2013 - 27 April 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: