Volop genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu Volop genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu

Volop genieten!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Dit is waarschijnlijk een van mijn laatste verslagen, wat een leven, wat een land, wat een tijd! Na het weekendje bigi pan was alweer mijn laatste weekje stage aangebroken. Op woensdag hebben we bij de Santodorpschool gekeken. Margo en Esther gaven hier les, wel heel anders vergeleken met onze school. Het is een openbare school en het staat in een arme buurt, mooi om de verschillen te zien! Vrijdag was mijn laatste stagedag en heb als afsluiter met alle kinderen een spel met ballonnen gedaan. De kinderen waren super enthousiast en werd helemaal platgeknuffeld door iedereen! Kreeg ook veel positieve reacties van de ouders. Ga die schatjes op stage wel missen! Om het einde van onze stage te vieren ben ik met Esther, Margo en Lotte naar the single mom's club geweest! Een supergrappige film en een luxe bioscoop. Voor 4 euro zaten we in de bios met airco en een bak popcorn met cola!

Afgelopen maandag was mijn laatste weekje toch echt aangebroken, wilde in mijn laatste week nog veel dingen doen. Ben eerst met Lotte bij Ariska op stage geweest en hierna zijn we naar de stad geweest. Hier hebben we nog wat leuke dingen weten te scoren! Dinsdag zijn we naar fort zeelandia en de houten kathedraal geweest. Het is de grootste hier in Zuid- Amerika. Fort Zeelandia is een museum over slavernij, hier kwamen we nog een man tegen die wel uren kon vertellen over Suriname! Op een gegeven moment kwamen we niet meer van hem af, we moesten nog op tijd naar de kathedraal, anders begon de dienst al! Na de kathedraal hebben we heerlijk geluncht bij zuz en zo en 's middags nog wat zonuurtjes meegepakt. Jullie moeten natuurlijk wel kunnen zien dat ik in Su ben geweest! (:

Woensdag wilden we naar Katwijk op de fiets. We zijn richting de boten gefietst en hierna naar de overkant gegaan. We hadden niet helemaal in ons hoofd waar we heen moesten, maar het was een aardig stukje fietsen. We zijn eerst gestopt bij plantage mariënburg. Dit is een oude suikerrietplantage. Hier stond een meneer die ons wel een rondleiding wilde geven door de plantage. Vond het heel erg leuk en interessant om te zien. Hierna stapten we weer vrolijk op ons fietsje, ondertussen wel met een houten kont en de zon fel op je gezicht de hele dag was ook wel even wennen. Uiteindelijk zijn we helaas niet bij Katwijk aangekomen, maar wel een leuke dag gehad en weer wat van de geschiedenis van Suriname meegekregen! (:

Gisteren was het tijd voor mijn laatste tripje. We gingen zeeschildpadden kijken op Matapica. Tegen het einde van de middag vertrokken we met de boot. Vanaf Johan en Margareta vertrokken we in groepjes van vier in hele kleine bootjes. We moesten 1,5 uur door moerasgebieden varen richting Matapica. Af en toe was het best eng, we gingen ook megahard! Eenmaal aangekomen op het strand waren we net op tijd voor de zonsondergang. Wel weer heel gaaf om te zien. Toen het helemaal donker was gingen we in twee groepen op pad om de schildpadden van dichterbij te bekijken. We hadden er in de verte al een paar richting het strand zien komen. Alleen de schildpadden konden we pas van dichtbij zien wanneer ze hun eieren aan het leggen waren. Anders werden ze verstoord en gingen ze weer terug de zee in. Helaas hebben we dit ook zien gebeuren. Het was wel heel mooi om een keer gezien te hebben. De hemel was ook heel helder en hebben veel sterren kunnen zien! De terugweg gingen we weer met de minibootjes. Ik dacht het is pikkedonker, ze zullen wel wat langzamer varen, maar nee hoor, vol gas door de slingerweggetjes gingen we terug. Onderweg nog een aantal kaaimannen gespot. Supermooi al die natuur hier in Suriname! (: De andere groep had nog een grote kaaiman gevangen en hier kon iedereen mee op de foto. Ik was niet zo'n held, wilde hem zo snel mogelijk weer kwijt, haha! Hierna was het helaas alweer tijd en vaarden we terug naar Leonsberg. Heb voorop gezeten, supermooi al die lichtjes in de verte!

Het is een heerlijk laatste weekje, nog een paar dagen genieten en dan is het grote avontuur weer voorbij! Maar wat heb ik veel geleerd en genoten van de tijd hier in SU! Heb van Lotte net nog een horloge gekregen als bedankje aan de tijd hier in SU! (: Superlief!

Brasa en tot snel weer in Nederland!

• 12 April 2014 - 02:23

Laury:

Ga je missen Esther! Zou raar zijn de laatste weekjes hier zonder jou!

• 12 April 2014 - 14:30

Aris:

Muh! Zal je missen! Wie moet straks martin opbellen als hij te laat is?

• 12 April 2014 - 14:32

Aris:

En hij laat de helft weg van mijn reactie. Ik vond het super leuk om dit avontuur met jou mee te mogen maken! Snel weer een reünie! ;).
    Bosi en brasa!