Cultuurverschillen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Salemink - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

onze stage is alweer begonnen, dus het werd maar eens tijd voor een nieuw verslag. Op donderdag wilden we heel graag shoppen, een lange rok voor stage en wat sandalen waren wel nodig. We hadden op internet een shoppingmall gezien en gingen hier heen met de taxi. Dit was wel een beetje een flop, uiteindelijk kwamen we met bijna niets thuis. De rest van de middag moesten we 'rusten', want 's avonds gingen we uit. We gingen naar Havanna Lounge. Wij kwamen daar binnen, 8 Hollandse meiden en werden natuurlijk meteen door iedereen aangekeken. Er werd de eerste tijd veel salsa gedanst, dit was best saai, maar een paar van ons hebben toch nog wel geoefend. Want een jongen die je ten dans vraagt mag je natuurlijk niet weigeren (of toch wel?). Later op de avond was er betere muziek. Het leek net alsof we in een videoclip of dansfilm waren. Er waren in groepjes jongens aan het dansen en daaromheen stond iedereen te kijken, echt heel leuk om te zien. We werden door onze taxichauffeur naar huis gebracht hij ging zelf ook daar uit. Ik vroeg hem nog hoeveel je mocht drinken hier als je nog auto wilde rijden. Het antwoord beloofde niet veel goeds. Er waren geen alcoholtests hier en je moest zorgen dat je nog kon rijden. Gelukkig zijn we veilig naar huis gebracht!

Vrijdag was het natuurlijk Valentijnsdag, de dag dat we dolfijnen gingen spotten! Er zat nog een briefje en een cadeautje in mijn tas die ik eindelijk mocht openmaken! Want zelfs hier in Suriname is het dan toch nog een beetje Valentijn. Om vier uur moesten we naar het beginpunt komen om op de dolfijnentour te gaan. We werden opgewacht door Etto onze gids. Het was mooi weer en het zonnetje scheen, met een bootje gingen we het water op. Aan het begin duurde het erg lang, we zagen maar geen dolfijnen. Gelukkig werden we goed voorzien van Surinaamse snacks en drankjes! De tussenstop werd eerder ingelast en we hebben nog leuke foto's gemaakt op het strand. Daarna gingen we weer verder om dolfijnen te spotten. De zon ging al bijna onder en stiekem hadden we de hoop al een beetje opgegeven. Maar niets was minder waar, een groep van ongeveer 30 dolfijnen zwom rondom onze boot! Echt supergaaf om te zien! Op een gegeven moment moesten we helaas verder, het was al bijna donker. Op een plantage kregen we nog een Surinaamse snack. Heerlijke gebakken banaan, kroepoek en pinda sambal! Het was echt een superleuke tour! Thuis stond er ook nog een leuke verrassing te wachten! (:

Zaterdag was een relaxdag, eigenlijk hebben we vrij weinig uitgevoerd. Omdat we op zaterdag niks hadden gedaan wilden we zondag wel wat actiefs gaan doen. We zijn naar de vlindertuin geweest. Helaas werden we dik afgezet door de buschauffeur.. Het was erg mooi, we kregen een rondleiding en zagen alle fases van rups tot vlinder. Ook hebben we schildpadden gezien en babyschildpadjes vastgehouden. Ze exporteerden vlinderpoppen, maar ook slangen naar verschillende landen, de gids wist er dus ook nog veel over te vertellen. We waren na het bezoek erg moe, omdat we veel gelopen hadden en de zon lekker hard scheen (we wilden immers niet weer afgezet worden). We hadden dus wel een lekkere lunch verdiend, iedereen had ook megahonger. We hebben dus lekker geluncht bij zus en zo en de rest van de dag niet veel meer gedaan. Maandag begon stage, dus iedereen is op tijd naar bed gegaan.

Maandag begon dan het 'echte werk'. Om half 7 zaten Lotte en ik al op de fiets. Het fietsen naar stage is al een avontuur op zich. Gelukkig zijn we heel en veilig aangekomen (zou je niet denken in het verkeer hier). Ze beginnen hier elke dag met een vlaggenparade. Ze zingen dan een liedje en de vlag wordt gehesen. Ook kunnen er dingen mede gedeeld worden, iedereen is dan namelijk bij elkaar. Wij werden voor iedereen voorgesteld door de directrice. Na de vlaggenparade volgde een gesprek met de directrice, ik kreeg groep 3. Ik wilde graag onderbouw, dus dit kwam mooi uit! Het verschil tussen het onderwijs hier en in Nederland is wel erg wennen, maar wel leuk om te zien hoe het er ergens anders aan toe gaat! Ik kijk uit naar de dingen die ik de kinderen hier hopelijk kan leren en de lessen die ik mag gaan geven! Na stage zijn we allemaal best wel moe en voeren we dus ook vrij weinig uit. Gelukkig hebben we een zwembad in de tuin, waar we heerlijk bruin (soms rood) kunnen worden.

Genoeg beleefd dus en stage is begonnen! De tijd hier vliegt voorbij, nog maar even genieten dus!

Liefs

• 21 Februari 2014 - 21:57

Milou:

Wow... wat heb jij daar een geweldige tijd. Kon ik maar even met je ruilen of even bij je langs komen om mee te genieten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen GENIET es. Dikke knuffel vanuit het regenachtige kikker landje. Xxx